Loading...
Νο 31 - Εφάπαξ Τράπεζας Πειραιώς

Νο 31 - Εφάπαξ Τράπεζας Πειραιώς

Αριθμ.Πρωτοκ.: 7823

Θεσσαλονίκη, 20 Μαΐου 2019

Εφάπαξ Τράπεζας Πειραιώς
(δημιουργία Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης)

 

Συνάδελφοι,

όπως πολύ καλά γνωρίζετε, έχουν περάσει αρκετοί μήνες από τότε που η Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς αποφάσισε να διαλύσει τα ασφαλιστικά προγράμματα που εξασφάλιζαν το εφάπαξ των εργαζομένων.

Αυτό βέβαια, δεν απετέλεσε έκπληξη, καθώς για μια ακόμη φορά εφαρμόστηκε στην πράξη η γνωστή για τις ελληνικές τράπεζες συνταγή που ακολούθησαν από την αρχή των μνημονίων και η οποία λέει ότι η εξυγίανση των επιχειρήσεων και η ανάπτυξή τους θα στηριχθεί κυρίως στην συμπίεση του εργατικού κόστους και στην ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων.

Η σημερινή και όχι τόσο “νέα” πια διοίκηση της Τράπεζας συνεχίζοντας πιστά τις παρακαταθήκες της προηγούμενης διοίκησης απέναντι στους εργαζόμενους και το συνδικαλιστικό κίνημα, έχει μία στάση “αλλεργική” απέναντι σε κάθε θεσμό ουσιαστικής συμμετοχής των εργαζομένων και απέναντι σε κάθε θεσμοθετημένο κανονισμό η νόμο ο οποίος ρυθμίζει τις εργασιακές μας σχέσεις:

  • πρόσφατο παράδειγμα η φημολογία που η ίδια είχε διασπείρει για την ενδεχόμενη απόσχιση από την Τράπεζα των «κόκκινων» δανείων (RBU), καθώς και των εργαζομένων στις αντίστοιχες Διευθύνσεις. Η φημολογία αυτή ήρθε σε συνέχεια της αντίστοιχης προσπάθειας που έγινε πριν ένα χρόνο να εφαρμοστεί το απαράδεκτο και νομικά σαθρό μέτρο της απόσχισης του κλάδου των καθαριστριών και φυλάκων και της πώλησής του σε εργολαβική εταιρία.
  • Ο διάλογος με τα σωματεία συνεχίζει να είναι προσχηματικός έως ανύπαρκτος σε μείζονα ζητήματα εργασιακών σχέσεων όπως η αξιολόγηση, η σύναψη της περυσινής Επιχειρησιακής ΣΣΕ, το νέο εφάπαξ.
  • Η διαφάνεια και η θεσμική λειτουργία των οργάνων της Τράπεζας παραμένει το ζητούμενο καθώς:
  1. Είμαστε η μοναδική Τράπεζα η οποία δεν έχει καταγραμμένο και δημόσιο το σύστημα μισθοδοσίας της αλλά ούτε και τα ισχύοντα επιδόματα τα οποία χορηγούνται σε κάθε θέση ευθύνης ή εξειδικευμένης εργασίας, την κατηγοριοποίηση των καταστημάτων της αλλά και ούτε καταγεγραμμένη αντιστοίχιση των διαφόρων επιπέδων ιεραρχίας μεταξύ τους.
  2. Οι εργαζόμενοι υφίστανται περικοπές μισθών κατά το δοκούν (ποιών άραγε;) ακόμη και επιδομάτων τα οποία η ίδια η Διοίκηση είχε υποσχεθεί ότι θα καταβάλονται για πάντα!
  3. Οι ενοποιήσεις προς τα κάτω των εργασιακών καθεστώτων των προερχομένων από διαφορετικές Τράπεζες συναδέλφων, είναι η πάγια πρακτική της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού (ασφαλιστήριο συμβόλαιο ΝΝ, επίδομα teller, ανθυγιεινό επίδομα πληροφορικής, παραμεθορίων περιοχών, παιδικής μέριμνας, εφάπαξ κλπ.)
  4. Τα όργανα με τους βαρύγδουπους τίτλους (επιτροπή Αποδοχών του Διοικητικού Συμβουλίου και η Μονάδα Αμοιβών και Εργασιακών Σχέσεων του Ομίλου) είναι άγνωστο αν εάν και τι εισηγούνται για τα ζητήματα της αρμοδιότητας τους και εν τέλει ποιος είναι υπεύθυνος για τις λάθος, άστοχες ή και παράνομες αποφάσεις τους.


Όπως άγνωστο είναι και το αν έχει γίνει ποτέ καταλογισμός ευθυνών γι αυτές τις αποφάσεις. Θα μπορούσαμε ακόμη ν’ αναφέρουμε πολλά παραδείγματα αλλά δεν είναι της παρούσης.

Έτσι λοιπόν και τα ασφαλιστικά προγράμματα εφάπαξ τέθηκαν πάνω στην κλίνη του Προκρούστη ώστε η Τράπεζα αφενός μεν να αποκομίσει κέρδη σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων αφετέρου να διασκεδάσει τις απαιτήσεις που άρχισαν να προβάλλονται σιγά-σιγά από Συλλόγους και ομάδες εργαζομένων για ίση μεταχείριση με τους παλαιότερους εργαζόμενους της Τράπεζας Πειραιώς.

Η υλοποίηση αυτής της κατεύθυνσης είναι απλή:
με λιγότερα χρήματα καλύπτουμε το σύνολο των εργαζομένων προσπαθώντας να τους πείσουμε οτι πλέον δεν είναι εργαζόμενοι Β κατηγορίας, όμως στην πράξη έχουμε μετατρέψει όλους τους εργαζόμενους της Τράπεζας σε εργαζόμενους Β κατηγορίας.

Η Τράπεζα, εξυπηρετώντας πιστά την λογική την οποία αναλύσαμε, με μονομερείς, αυθαίρετες και παράνομες ενέργειες κατήγγειλε και ρευστοποίησε όλα τα υπάρχοντα ασφαλιστήρια συμβόλαια.
Ο κάθε συνάδελφος ο οποίος συμμετείχε στο προηγούμενο ασφαλιστήριο συμβόλαιο, θα πρέπει να υπολογίσει το ποσό το οποίο έχασε υπολογίζοντας τα υπόλοιπα χρόνια υπηρεσίας που του απομένουν μέχρι την συμπλήρωση των 35 ετών (όπως προέβλεπε το ανωτέρω συμβόλαιο) και να το πολλαπλασιάσει με τον προσδοκώμενο μικτό μισθό τον οποίο έχει βάσιμες πιθανότητες να έχει κατά την ημερομηνία εκείνη.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας (οι οποίοι πιστεύουμε ότι δεν απέχουν πολύ από την πραγματικότητα) το σύνολο του κέρδους της Τράπεζας από τη ρευστοποίηση του προηγούμενου συμβολαίου είναι πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ και αυτό μόνο για τα μέλη αυτού του συμβολαίου.
Εάν δε υπολογίσουμε και το κόστος από την ενδεχόμενη προσχώρηση σε αυτό και όλων των υπολοίπων εργαζομένων τότε αντιλαμβάνεστε από τι τεράστιο κόστος απαλλάχτηκε η Τράπεζα.
Η Τράπεζα λοιπόν έχοντας κάθε δικαίωμα να επιχαίρει μας ενημερώνει στις 15.1.2019 ότι:

“Είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ενημερώσουμε ότι ξεκινάει η διαδικασία για τη ρευστοποίηση του συνταξιοδοτικού προγράμματος”
και οτι:
“Παράλληλα, η Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς συνεχίζει τις διαβουλεύσεις για την ολοκλήρωση και εφαρμογή του νέου, ενιαίου, ομαδικού συνταξιοδοτικού σχήματος με γνώμονα το συμφέρον όλων των συναδέλφων.”
Στην συνέχεια σε απάντηση σχετικού αιτήματος μας, απαντά στις 22.3.2019 :
“Ωστόσο, οι συζητήσεις μεταξύ της Τράπεζας και της συνδικαλιστικής οργάνωσης με την επωνυμία «Σύλλογος Εργαζομένων Τράπεζας Πειραιώς» λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο των συμφωνηθέντων με την από 15.01.2019 σύμβαση-συμφωνία, χωρίς να αποτελούν διαπραγμάτευση για την κατάρτιση Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Σύμφωνα εξάλλου και με το νόμο, για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (TEA), η σύναψη ΣΣΕ δεν αποτελεί προϋπόθεση για τη σύσταση TEA.
Προφανώς δε, πριν την υλοποίηση της σχετικής απόφασης της Τράπεζας, θα σας ενημερώσουμε σχετικώς”
Δεν είναι της παρούσης φυσικά να αναλύσουμε τα νομικά ζητήματα που προκύπτουν από την παραπάνω τοποθέτηση.
Συνάδελφοι,
Μετά από αρκετό καιρό είχαμε μία αρχική ενημέρωση από την Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού για την πρόθεση της τράπεζας να δημιουργήσει ταμείο επαγγελματικής ασφάλισης ( ΤΕΑ) παροχών σύνταξης το οποίο θα καλύπτει όλους τους εργαζόμενους από 1/1/2019.

Η ενημέρωση αυτή ήταν τελείως αποσπασματική και ελλιπής καθώς η διοίκηση αρνήθηκε να μας χορηγήσει το πλήρες καταστατικό του ΤΕΑ καθώς και τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας ή άλλους σημαντικούς κανονισμούς του με το πρόσχημα ότι βρίσκονται ακόμα στο στάδιο της επεξεργασίας από την εταιρία συμβούλων (Hewitt AON).
Καταλαβαίνετε λοιπόν οτι η άποψη την οποία διαμορφώσαμε προκύπτει μόνο από το σύντομο ενημερωτικό φυλλάδιο το οποίο μας χορήγησε η Τράπεζα και από τις διευκρινιστικές ερωτήσεις τις οποίες υποβάλαμε.

Έτσι σας μεταφέρουμε αναγκαστικά την καταρχήν άποψή μας για το εν λόγω πρόγραμμα.

Ο Σύλλογος μας στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα της διαφάνειας των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν για την ίδρυση του Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης και
υποστηρίξαμε την βασική μας θέση ότι η ίδρυση του ΤΕΑ θα πρέπει να γίνει μέσω συλλογικής σύμβασης εργασίας ώστε να εξασφαλίζεται η τήρηση από την τράπεζα εις το διηνεκές των minimum παροχών τις οποίες σήμερα υπόσχεται με την ίδρυση αυτή.
Σε αυτό το σημείο συναντήσαμε την κάθετη άρνηση της Τράπεζας η οποία θεωρεί ότι πρόκειται για οικειοθελή παροχή και άρα δεν απαιτείται οποιουδήποτε είδους συμφωνία με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.

Συνοπτικά οι απαντήσεις τις οποίες πήραμε ήταν οι εξής:

  1. Η εταιρεία συμβούλων Hewitt AON έχει αναλάβει την δημιουργία και κατάθεση του φακέλου για την ίδρυση του ΤΕΑ καθώς και την διαχείριση του για έναν χρόνο.
  2. Δεν έχει ακόμα υποβληθεί το καταστατικό ούτε φυσικά έχει εγκριθεί από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές καθώς βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας.
  3. Η ημερομηνία έναρξης του ΤΕΑ θα είναι η 1/1/2019 και γι’ αυτό θα υπάρξουν αναδρομικές καταβολές της Τράπεζας από την ημερομηνία αυτή.
  4. Οι εισφορές του εργοδότη θα είναι 2% επί του μικτού μισθού και επί 14 φορές ετησίως. Σε ερώτησή μας εάν θα καταβάλει η Τράπεζα εισφορές εάν επανέλθει το επίδομα ισολογισμού η απάντηση ήταν ότι αυτό δεν το έχουν συζητήσει.
    Η εισφορά αυτή κρίνεται ιδιαίτερα χαμηλή καθώς δεν οδηγεί σε συσσώρευση αξιοπρεπούς ποσού παροχής κατά την ολοκλήρωση του εργασιακού μας βίου.
  5. Οι μηνιαίες εισφορές του εργαζόμενου είναι προαιρετικές και σε όποιο ύψος κρίνει εκείνος μέχρι βέβαια του πλαφόν του 20% των μηνιαίων μεικτών αποδοχών του.
  6. Οι έκτακτες καταβολές Τράπεζας και εργαζομένων μπορούν να φτάσουν ετησίως μέχρι το ύψος του 20% των ετήσιων αποδοχών του εργαζόμενου και μπορούν να γίνουν μέχρι δύο φορές το χρόνο.
  7. Οι καταβολές προς το ΤΕΑ μέχρι του ανώτερου πλαφόν του 20% των ετήσιων αποδοχών του εργαζομένου είναι αφορολόγητες και αυτό θεωρείται ότι είναι ένα κίνητρο για τη συμμετοχή του εργαζόμενου ακόμη και με μεγαλύτερο ποσό από την τρέχουσα μηνιαία εισφορά.
    Προσοχή: η Τράπεζα μιλάει για έκτακτες καταβολές οι οποίες όμως δεν δεσμεύεται ότι θα είναι ισόποσες ή αναλογικές του μισθού για τον κάθε εργαζόμενο.
    Προφανώς υπάρχει σχεδιασμός μέσω του ΤΕΑ να περνούν εκμεταλλευόμενοι το αφορολόγητο, διάφορες άλλες παροχές προς στελέχη, μπόνους η οτιδήποτε άλλο φανταστεί η Τράπεζα να χορηγήσει προς ιδιαίτερες κατηγορίες στελεχών με την ίδια γνωστή αδιαφανή τακτική της.
  8.  Απαραίτητη προϋπόθεση για τον εργαζόμενο για τη λήψη του ατομικού μέρους της εισφοράς της Τράπεζας κατά την αποχώρησή του από το ΤΕΑ είναι η παραμονή στο ΤΕΑ για τουλάχιστον τρία έτη.
  9. Αργότερα θα υπάρχει δυνατότητα να ενταχθεί σε αυτό και κλάδος υγείας. Παραδείγματος χάριν η συμπληρωματική ιατροφαρμακευτική περίθαλψη τύπου Ν.Ν.
  10. Η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου θα είναι επταμελής με έξι μέλη τα οποία θα ορίζονται από την τράπεζα Πειραιώς και έναν που θα ορίζεται από τους εργαζόμενους με εκλογές.
    Στην περίπτωση κατά την οποία δεν υποδειχθεί από τους εργαζόμενους εκπρόσωπός τους αυτός θα ορίζεται από την τράπεζα.Κατά την άποψή μας η αναλογία αυτή είναι απαράδεκτη καθώς δεν οδηγεί σε ουσιαστική συμμετοχή των εργαζομένων στη λειτουργία του ΤΕΑ .  Εφόσον η τράπεζα δεν έχει να φοβηθεί τίποτε θα μπορούσε να ακολουθηθεί το σχήμα της ίσης εκπροσώπησης Διοίκησης και εργαζομένων με τη συμπλήρωση ενός ακόμη προσώπου εγνωσμένου κύρους ο οποίος θα είναι κοινής αποδοχής.  Προτείνουμε δηλαδή το σχήμα τρεις εκπρόσωποι της Διοίκησης, τρεις εκπρόσωποι των εργαζομένων και ένας κοινής αποδοχής.  Επίσης θεωρούμε ότι θα πρέπει να περιγράφει σαφώς η διαδικασία ανάδειξης του εκπροσώπου των εργαζομένων καθώς με τα γνωστά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουμε στις σχέσεις μεταξύ των Σωματείων ενδεχόμενα να καταστεί δυσχερής η ανάδειξη του εκπροσώπου μας. Αλλιώς είναι σίγουρο ότι η Διοίκηση της Τράπεζας θα ορίζει και το έβδομο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την διαφάνεια και την προώθηση των συμφερόντων των μελών του ΤΕΑ.
  11. Το κύριο ζήτημα όμως που προκύπτει από τους μέχρι σήμερα χειρισμούς της Διοίκησης είναι οτι:

  • δεν υπάρχει καμία εγγύηση για τη συνέχιση της λειτουργίας του ΤΕΑ μακροπρόθεσμα καθώς η τράπεζα θεωρεί ότι αυτό είναι μία οικειοθελής παροχή και αρνείται κατηγορηματικά να αποτελέσει προϊόν Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας ή άλλης απλής έστω συλλογικής συμφωνίας
  • δεν υπάρχει καμία εγγύηση ελάχιστης απόδοσης του ΤΕΑ π.χ. αποδόσεις έστω των εισφορών τις οποίες κατέβαλαν ο εργοδότης και ο εργαζόμενος ή τουλάχιστον των εισφορών που κατέβαλε ο ίδιος ο εργαζόμενος.

Έτσι, ανάλογα με την επενδυτική πολιτική η οποία θα επιλεγεί αλλά και ανάλογα με την οικονομική συγκυρία είτε την διεθνή είτε την εγχώρια, ο εργαζόμενος καλείται να αναλάβει το ρίσκο των αγορών και της                        χρηματαγοράς. 

Όλοι γνωρίζουμε ιδίως οι τραπεζοϋπάλληλοι, που μας έχει οδηγήσει αυτό μέχρι σήμερα, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε τα εκατοντάδες εκατομμύρια τα οποία εξανεμίστηκαν από τα ασφαλιστικά μας ταμεία, ιδιαίτερα              το Ταμείο Υγείας μας και το ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ.
Καλούμαστε έτσι να συμμετέχουμε σε ένα Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης
χωρίς τη δυνατότητα ελέγχου της επενδυτικής πολιτικής του και

  • χωρίς την βεβαιότητα ότι αυτό το ταμείο θα συνεχίσει να υπάρχει και στο μέλλον καθώς η λειτουργία του καθορίζεται από τις διαθέσεις της τράπεζας και των αγορών.
  • χωρίς την εγγύηση ότι οι εισφορές μας δεν θα εξανεμιστούν.

Η άρνηση της Τράπεζας να προχωρήσει σε ουσιαστική διαβούλευση με τα Σωματεία αλλά και ο εν κρυπτώ σχεδιασμός του καταστατικού του ΤΕΑ μόνο ανησυχίες μας προξενεί.

Ο Σύλλογος μας θα προβεί σε όλες τις κατάλληλες ενέργειες ώστε να έχει πλήρη και ουσιαστική πληροφόρηση για τα τεκταινόμενα και καλούμε για μία ακόμα φορά τους υπόλοιπους Συλλόγους οι οποίοι λειτουργούν στην τράπεζα Πειραιώς να σχεδιάσουμε μαζί τη δράση μας και να συμφωνήσουμε ένα διεκδικητικό πλαίσιο με βάση τις προτάσεις τις οποίες αναλύσαμε, για αυτό το τόσο σημαντικό ζήτημα.

Για το Δ.Σ. του Συλλόγου

Ο Πρόεδρος      Ο Γ.Γραμματέας

Γ.Γουγούλης     Μ.Τσιμρόγλου

Facebook Twitter Google+ Pinterest

Newsletter